کفپوش

تخلیه الکتریسیته ساکن کفپوش

کفپوش صنعت آریا » دسته‌بندی نشده » تخلیه الکتریسیته ساکن کفپوش

تخلیه الکتریسیته ساکن کفپوش اپوکسی

الکتریسیته ساکن براثر مالش (ایجاد اصطکاک) بین کفپوش ومواد پلاستیکی مانند کفش، حرکت چرخ و یا موارد مشابه دیگر ایجاد می شود که به دلیل ماهیت استاتیک بودن آن در همان محل باقی خواهد ماند که در صورت عدم تخلیه به موقع آن امکان و احتمال انفجار وایجاد خسارت های عمدتا جبران ناپذیر وجود دارد. کفپوش‌های آنتی استاتیک، غالبا بر پایه کفپوش اپوکسی، ساخته و اجرا می‌شود.
 دراین مقاله سعی شده است ابتدا روش های از بین بردن الکتریسته ساکن و نیز روش های اندازه گیری و انتشارآن بحث وگفتگو خواهد شد.

الکتریسیته ساکن (ESD) Electro Static Discharge

حتما برای شما اتفاق افتاده است در حالی‌که روی فرش اتاق راه می‌روید، به یخچال می‌رسید و در لحظه‌ای که یک دست شما با درب یخچال تماس پیدا می‌کند احساس برق گرفتگی در شما رخ می‌دهد.

این پدیده همان چیزی است که در فیزیک به آن ESD یا (Electro Static Discharge) یعنی تخلیه الکتریسیته ساکن گفته می‌شود. یکی از مسائلی که در اتاق عمل با آن مواجه هستیم وجود الکتریسیته ساکن است. به دلیل رفت و آمد‌های زیادی که به اتاق عمل صورت می‌گیرد.  بر اثر پدیده مالش بین زمین و مواد پلاستیکی مانند دمپایی یا چرخ تخت‌های جراحی الکتریسیته ساکن در روی زمین ایجاد شده و بنا به خاصیت استاتیکی آن، در همان محل باقی می‌ماند.

روش‌های از بین بردن الکتریسیته ساکن در اتاق عمل

وجـود الـکـتـریـسـیـتـه سـاکـن در اتـاق عـمـل کـه در مـجاورت با گازهای بیهوشی و دسـتـگـاه‌هـای High Frequency اسـت مـی‌تواند خطر انفجار را به همراه داشته باشد
بـنـابراین برای از بین بردن آن باید تدابیری اندیشیده شود که از جمله آن استفاده از کفپوش آنتی استاتیک و کـانـداکـتـیـو در کفپوش اتاق عمل اسـت.

 این کفپوش‌ها بار الکترواستاتیکی که در اثر حرکت وسایل و رفت و آمد افراد به وجود آمده را به حداقل می‌رسانند و مقاومت الکتریکی آنان نیز کنترل شده است.

حذف یا کاهش ولتاژ و بار روی محصولات لاستیکی از طریق ایجاد منافذ و راه‌هایی که بار را پراکنده می‌سازد، در بسیاری موارد از اهمیت بالایی برخوردار است. ویژگی آنتی استاتیک هر ماده تحت تاثیر خصوصیات بار الکترواستاتیک آن است.

افزودن مقدار کافی کربن سیاه به یک پلیمر، یک شبکه رسانا از ذرات کربن به وجود می‌آورد که درون مخلوط شکل می‌گیرد و موادی با رسانایی الکتریکی وسیع تولید می‌شود. شبکه رسانا نسبت به کشش حساس است و مقاومت الکتریکی ماده بنا به درجه کشش، زمان کشش و درجه حرارت پس از کشش متغیر است.

استاندارد بین‌المللی 2878 ISO

استاندارد بین‌المللی 2878 ISO در مورد روش‌های استفاده از همین راه‌های انتشار بار بحث می‌کند. این استاندارد در واقع یک روش آزمایشی است برای تعیین مقاومت الکتریکی مواد آنتی استاتیک و کاند الکتیو و محصولاتی که تماما یا قسمتی از آن‌ها از لاستیک تشکیل شده است و مقاومت الکتریکی آن‌ها در محدوده معینی اندازه‌گیری شده و رسانایی آن‌ها با افزودن کربن سیاه یا دیگر مواد مناسب به کل ماده ناشی می‌شود.

از بین بردن الکتریسیته ساکن در پلاستیک

الکتریسیته ساکن زمانی ایجاد می شود که جسمی عدم تعادل بین بارهای مثبت و منفی داشته باشد. پلاستیک ها عایق بوده و این بدان معناست که، به این معنی که رسانای ضعیف الکتریسیته هستند. بارهای الکتریکی تمایل دارند بر روی هادی های ضعیف مانند پلاستیک ها ایجاد شوند که منجر به الکتریسیته ساکن می شود. الکتریسیته ساکن به دلیل تمایل به چسبیدن اجسام به یکدیگر، به خصوص در داخل یک جعبه پلاستیکی، می تواند آزاردهنده باشد. با چند مرحله ساده می توانید یاد بگیرید که چگونه الکتریسیته ساکن را از بین ببرید و از بازگشت آن جلوگیری کنید.

مرحله اول

یک ورق خشک کن را در امتداد داخل و خارج جعبه پلاستیکی بمالید. ورق های خشک کن حاوی عوامل خارجی ضد الکتریسیته ساکن هستند که می توانند جعبه پلاستیکی را رساناتر کنند. اجسام با رسانایی بالا نمی توانند الکتریسیته ساکن را حفظ کنند. بنابراین، مالیدن ورق خشک کن بر روی یک جعبه پلاستیکی به دفع مواد ساکن کمک می کند.

مرحله دوم

جعبه را با استفاده از یک حوله کاغذی مرطوب کمی مرطوب کنید. آب رسانایی جسم را افزایش می دهد، بنابراین اضافه کردن مقدار کمی رطوبت باعث رسانایی جعبه پلاستیکی می شود و الکتریسیته ساکن را به سرعت دفع می کند.

مرحله سوم

اسپری ضد الکتریسیته ساکن را روی جعبه اسپری کنید. اسپری های ضد الکتریسیته ساکن یا فوم ها به طور گسترده به صورت آنلاین و در داروخانه ها در دسترس هستند. اسپری های ضد الکتریسیته ساکن اجسام را با یک لایه نازک رسانایی “پوست” می پوشانند که از چسبیدن استاتیک به یک جسم جلوگیری می کند. اسپری کردن یک لایه اسپری ضد الکتریسیته ساکن روی یک جعبه پلاستیکی، الکتریسیته ساکن را از بین می برد و می تواند به جلوگیری از بازگشت آن کمک کند.

 

چه امتیازی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =