کفپوش

درباره آنتی استاتیک ها

کفپوش صنعت آریا » کفپوش آنتی استاتیک » درباره آنتی استاتیک ها

آنتی استاتیک ها

یک عامل آنتی استاتیک ترکیبی است که برای تصفیه مواد یا سطوح آن‌ها به منظور کاهش یا از بین بردن تجمع الکتریسیته ساکن استفاده می‌شود. بار استاتیک ممکن است توسط اثر تریبوالکتریک یا توسط یک فرآیند غیر تماسی با استفاده از منبع برق ولتاژ بالا ایجاد شود. بار استاتیک ممکن است به عنوان بخشی از فرآیند چاپ لیبل در قالب روی یک سطح وارد شود. از جماه کاربردهای این خاصیت در محصولات کفپوش اپوکسی است که در ادامه نیز به آن اشاره خواهیم کرد.

کاربرد های آنتی استاتیک

نقش یک عامل ضد الکتریسیته ساکن این است که با رسانایی خود یا جذب رطوبت از هوا سطح یا خود ماده را کمی رسانا کند، بنابراین می توان از برخی مرطوب کننده ها استفاده کرد.

مولکول های یک عامل ضد الکتریسیته ساکن شبیه به مولکول های یک سورفکتانت اغلب دارای مناطق آب دوست و آبگریز هستند. طرف آبگریز با سطح ماده برهمکنش دارد، در حالی که طرف آبدوست با رطوبت هوا برهمکنش دارد و مولکول های آب را به هم متصل می کند.

عوامل آنتی استاتیک داخلی طوری طراحی شده اند که مستقیماً با مواد مخلوط شوند، عوامل آنتی استاتیک خارجی روی سطح اعمال می شوند.

ساختار عوامل آنتی استاتیک

عوامل آنتی استاتیک رایج بر پایه آمین های آلیفاتیک با زنجیره بلند (اختیاری اتوکسیله) و آمیدها، نمک های آمونیوم چهارتایی (مانند کلرید بهنتریمونیوم یا کوکامیدوپروپیل بتائین)، استرهای اسید فسفریک، استرهای پلی اتیلن گلیکول، یا پلی ال ها هستند.

عوامل سنتی مهاجرت کننده آنتی استاتیک شامل آلکیل فنل های با زنجیره بلند، آمین های اتوکسیله و استرهای گلیسرول مانند گلیسرول مونو استئارات هستند.

عوامل ضد الکتریسیته ساکن حفاظت مقرون به صرفه را برای کاربردهای کوتاه مدت ارائه می دهند، اما سایر کاربردها به حفاظت طولانی مدت یا مقاومت کمتر مورد نیاز برای جلوگیری از جرقه و محافظت از الکترونیک در برابر اتلاف الکترواستاتیک نیاز دارند.

این برنامه ها از عوامل آنتی استاتیک دائمی یا افزودنی های رسانا مانند کربن سیاه، الیاف رسانا و نانومواد استفاده می کنند.

یک عامل ضد الکتریسیته ساکن برای درمان پوشش ها نیز ممکن است شامل یک مایع یونی یا محلول نمک در یک مایع یونی باشد.

اکسید قلع ایندیم را می توان به عنوان پوشش شفاف آنتی استاتیک پنجره ها استفاده کرد. همچنین می توان از پلیمرهای رسانا مانند نانوالیاف پلیمری رسانا، به ویژه نانوالیاف پلی آنیلین استفاده کرد.

به طور کلی این سیستم ها برای پوشش دوام چندانی ندارند، به ویژه از اکسید قلع آنتیموان برای سیستم های بادوام استفاده می شود، اغلب به شکل نانو خود، سپس به یک پوشش نهایی فرموله می شود.

کفپوش آنتی استاتیک

تا اینجا درمورد خاصیت آنتی استاتیک صحبت کردیم و در ادامه قصد داریم راجع به کفپوشی صحبت کنیم که این خاصیت را دارد. در محیط هایی مانند کارخانجات، اتاق عمل، آزمایشگاه ها، اتاق های سرور و مواردی از این دست، بار الکتریکی مدام در جریان است. در این محیط‌ها باید از کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک که به اختصار کفپوش آنتی استاتیک شناخته می شود استفاده کرد. کفپوش آنتی استاتیک، خود محصولی بر پایه کفپوش اپوکسی است.

کفپوش آنتی استاتیک

از ویژگی های کفپوش آنتی استاتیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بالای فیزیکی و شیمایی
  • امکان شست و شوی آسان
  • مقاومت مکانیکی بسیار بالا
  • تنوع رنگی بسیار بالا
  • بدون هیچگونه درز

خصوصیات آنتی استاتیک ها

آنتی استاتیک ها شامل ترکیبات شیمیایی مختلفی هستند که به دلیل خصوصیات خود، قابل استفاده در صنایع مختلف هستند. برخی ازخصوصیات آنتی استاتیک ها عبارتند از:

 کاهش بار الکتریکی سطحی: آنتی استاتیک ها با جذب بارهای الکتریکی سطحی، باعث کاهش بار الکتریکی سطحی می‌شوند.

عملکرد ماندگار: آنتی استاتیک ها با توجه به خصوصیات خود، در طولانی مدت عملکرد خود را حفظ می‌کنند.

قابلیت انعطاف پذیری: آنتی استاتیک ها با توجه به خصوصیات شیمیایی و فیزیکی خود، قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارند و به راحتی در صنایع مختلف قابل استفاده هستند.

عدم تغییر رنگ: برخلاف بسیاری از محصولات شیمیایی دیگر، آنتی استاتیک ها با توجه به خصوصیات خود، عدم تغییر رنگ در طولانی مدت را نشان می‌دهند.

نحوه عملکرد آنتی استاتیک ها

آنتی استاتیک ها با جذب بارهای الکتریکی سطحی، باعث کاهش بار الکتریکی سطحی می‌شوند. این کاهش بار الکتریکی سطحی باعث جلوگیری از تجمع بارهای الکتریکی در سطح‌های مختلف می‌شود.

همچنین، آنتی استاتیک ها با توجه به خصوصیات خود، قابلیت جذب رطوبت را دارند که باعث کاهش بار الکتریکی سطحی می‌شود.

در  آنتی استاتیک ها با جلوگیری از تجمع بارهای الکتریکی در سطح‌های مختلف، باعث کاهش خطر ایجاد آتش سوزی و انفجار در صنایع مختلف می‌شوند.

چند مورد از کاربردهای آنتی استاتیک ها

آنتی استاتیک ها در صنایع مختلف استفاده می‌شوند. برخی از کاربردهای آنتی استاتیک ها عبارتند از:

صنایع الکترونیک: در صنایع الکترونیک، آنتی استاتیک ها به عنوان یکی از مواد پایه در تولید قطعات الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

صنایع پلاستیک: در صنایع پلاستیک، آنتی استاتیک ها به عنوان یکی از مواد پایه در تولید محصولات پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

صنایع نساجی: در صنایع نساجی، آنتی استاتیک ها به عنوان یکی از مواد پایه در تولید پارچه‌های ضد استاتیک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

صنایع چاپ: در صنایع چاپ، آنتی استاتیک ها به عنوان یکی از مواد پایه در تولید جوهرهای چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

صنایع شیمیایی: در صنایع شیمیایی، آنتی استاتیک ها به عنوان یکی از مواد پایه در تولید محصولات شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نتیجه گیری

با توجه به کاربردهای گسترده آنتی استاتیک ها، این محصولات به عنوان یکی از محصولات شیمیایی مهم در صنایع مختلف شناخته می‌شوند. شما با مراجعه به سایت کفپوش اپوکسی آریا می توانید با ما برای ثبت سفارش در تماس باشید. 

4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − چهار =