کفپوش

آجر ضد اسید

کفپوش صنعت آریا » آجر ضد اسید

آجر ضد اسید چست؟

آجر ضد اسید یک نوع آجر است که برای ساختارها و فضاهایی که با اسیدها در تماس هستند، استفاده می‌شود. این نوع آجر معمولاً از موادی مانند سیلیکات کلسیم، سیلیکات آلومینیوم، سیلیکات منگنز و سیلیکات منیزیم تشکیل شده است. آجر ضد اسید به دلیل خاصیت مقاومت در برابر اثرات اسیدها، قابل استفاده در صنایع شیمیایی، نفت و گاز، معدن و غیره است.

کاشی‌ها و آجرهای سرامیکی در برابر اسید هیدروفلوریک و اسید فسفریک مقاومت ندارند. ضمن اینکه سرامیکهادر برابر مواد قلیایی نیز در صورتیکه بطور دایم در تماس با مواد خورنده قلیایی باشند، مقاومت خوبی ندارند. در این حالت استفاده از کاشیها و آجرهای پایه کربنی که در برابر اسید هیدرو فلوریک و اسید فسفریک مقاوم میباشند توصیه میگردد. در ستونهای انتقال جرم مانند برجهای جذب برای تولید اسید هیدروکلریک و اسید هیدروفلوریک و یا برجهای تولید اسید کلریدریک خشک نیز از آجرهای کربنی و گرافیتی استفاده میشود. 

برخی از استانداردهای مربوط به آجر ضد اسید

  1. استاندارد ASTM C279: استاندارد ASTM برای آجرهای سیلیکاتی است. این استاندارد شامل روش‌های تست و کنترل خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آجرهای سیلیکاتی است.
  2. استاندارد ASTM C410: استاندارد ASTM برای آجرهای سیلیکاتی و سیمانی است. این استاندارد شامل روش‌های تست و کنترل خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آجرهای سیلیکاتی و سیمانی است.
  3. استاندارد ASTM C279: استاندارد ASTM برای آجرهای سیمانی است. این استاندارد شامل روش‌های تست و کنترل خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آجرهای سیمانی است.
  4. استاندارد EN 771-1: استاندارد EN برای آجرهای ساختمانی است. این استاندارد شامل روش‌های تست و کنترل خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آجرهای ساختمانی است.
  5. استاندارد BS 4729: استاندارد BS برای آجرهای ساختمانی است. این استاندارد شامل روش‌های تست و کنترل خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آجرهای ساختمانی است.

با توجه به این استانداردها، مهم است که در انتخاب و استفاده از آجر ضد اسید، شرکت‌ها و صنایع مورد نظر به دقت عمل کنند تا اطمینان حاصل شود که آجر مورد استفاده دارای استانداردهای معتبر و کیفیت مناسب است.

تقسیم بندی آجر ضد اسید پایه سرامیکی

کاشی ضد اسید محصولی بدون لعاب است که به خاطر استحکام بالا و مقاومت در برابر اسیدها (به جز HF یا اسید فلوئوریدریک) مورد توجه میباشند. گفتنی است که مقاومت شیمیایی کاشی ضد اسید در برابر مواد قلیایی الزامی نیست.رنگ بدنه کاشی های ضد اسید معمولا کرم میباشد.

آجرهای ضد اسید پایه کربنی و گرافیتی

بطور کلی کاشی ها و آجرهای ضد اسیدی با پایه سرامیکی که بر پایه SiO2 و Al۲O۳ میباشند دارای مقاومت بسیار بالا در برابر طیف وسیعی از مواد خورنده و بخصوص اسیدها می باشند. این نوع از کاشی و آجرها در برابر اسیدهایی مانند اسید سولفوریک، اسید نیتریک، اسید کلریدریک کاملا مقاوم می باشند ولیکن در برابر اسید هیدروفلوریک و اسید فسفریک مقاوم نیستند.

با توجه به توضیحات بالا گفتیم که کاشی ها و آجرهای ضد اسید پایه سرامیکی در برابر اسید هیدروفلوریک و اسید فسفریک مقاومت ندارند. ضمن اینکه سرامیکها در برابر مواد قلیایی نیز در صورتیکه بطور دایم در تماس باشند، مقاومت خوبی ندارند. در این حالت استفاده از کاشی ها و آجرهای ضد اسیدی پایه کربنی که در برابر اسید هیدرو فلوریک و اسید فسفریک مقاوم میباشند توصیه می‌شود.

موارد کاربرد آجرهای ضد اسید در صنعت

استفاده از آجر ضد اسید و کفپوش ضد اسید در اتاق های باطری صنعتی
آجر مقاوم شیمیایی و ضد اسیدی و مصارف آن در کارخانجات تولید مواد شیمیایی خورنده، پتروشیمی ها، نیروگاه ها و …
بکار گیری کاشی ها و آجرهای ضد اسید در کارخانجات مواد لبنی و غذایی

از موارد دیگر استفاده از آجرهای کربنی و گرافیتی بعنوان پوشش در مبدل های حرارتی بوده که در آنها مواد خورنده مانند اسید فسفریک، اسید سولفوریک و اسید کلریدریک جریان دارد. در ستون های انتقال جرم مانند برج های جذب برای تولید اسید هیدروکلریک و اسید هیدروفلوریک و یا برج های تولید اسید کلریدریک خشک نیز از آجرهای ضد اسید پایه کربنی و گرافیتی استفاده میشود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =

کفپوش اپوکسی

ارائه انواع کفپوش اپوکسی با متریال بالا

رزومه ما

با مشتریان ما آشنا شوید

گواهینامه ها و افتخارات ما

بین المللی و داخلی

کد رال اپوکسی
کد رال رنگ